Potrawy z soi nie są już daniami, które goszczą tylko i wyłącznie w diecie wegetarian, którzy szukają zamienników dla białka zwierzęcego. Soja posiada wiele właściwości leczniczych i odżywczych. Swoje miejsce znalazła w żywieniu, ale i kosmetyce. Potrawy przygotowane z soi mogą być bardzo smaczne, a przy tym wartościowe dla organizmu. Jakie substancje sprawiają, że soja jest aż tak doceniana?

Potrawy z soi, które dbają o nasz organizm

Soja to roślina, a na jej owoc składają się cztery nasiona mieszczące się w strąku. Nasiona te charakteryzują różne kolory oraz odmienne wielkości. Zarówno nasiona, jak i produkty powstające na ich bazie, ze względu na szereg cennych właściwości, znalazły swoje miejsce w lecznictwie i kosmetyce. Potrawy z soi są zatem doskonałym wyborem już nie tylko dla wegetarian, którzy potrzebują alternatywnych źródeł białka, ale dla tych wszystkich, którzy chcą zadbać o swój organizm. Przy okazji nie sposób pominąć walorów smakowych soi, o które naprawdę warto się pokusić.

Soja to bogactwo białka roślinnego, w którym nie znajdujemy szkodliwych puryn, jakie z kolei goszczą w białku zwierzęcym. Do tego można liczyć na obecność lipidów, a pośród nich niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Za najważniejsze zaś składniki uważa się fitoestrogeny, które w budowie i funkcji przypominają naturalne estrogeny.

Potrawy z soi pośrednio mogą wykazywać działanie przeciwnowotworowe. Udowodniono bowiem, że spożywanie soi wpływa na zmniejszenie zachorowalności na nowotwory. Jest to związane z zawartością wspomnianych fitoestrogenów. Te same związki wpływają na łagodzenie objawów menopauzy.

Soja, ale i produkty bazujące na nasionach tej rośliny, w swoim składzie posiadają izoflawony. Te zaś związki są odpowiedzialne za minimalizowanie ryzyka występowania chorób po stronie układu krążenia. Można również liczyć na zmniejszenie poziomu „złego” cholesterolu – LDL, z jednoczesnym podniesieniem poziomu „dobrego” cholesterolu – HDL.

Potrawy z soi, a osteoporoza

To może być informacja niezwykle ważna dla osób, które są narażone na osteoporozę bądź zaczynają się z nią zmagać. Fitoestrogeny zawarte w soi wpływają korzystnie na stan tkanki kostnej. Mogą zatem redukować ryzyko wystąpienia osteoporozy, w szczególności u kobiet będących w okresie menopauzalnym. Wedle badań prowadzonych w USA, izoflawony zawarte w nasionach soi, są w stanie podnosić gęstość kości.

Inne badania dodatkowo dały podstawę do wysnucia wniosku, że dieta, w której goszczą potrawy z soi, pozwalające na zwiększenie ilości przyswajalnych izoflawonów do dawki około 90 mg dziennie, przyczynia się do zmniejszenia utraty masy kości w obrębie lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

Soja w kuchni

W kuchni swoje miejsce mogą znaleźć różnorodne potrawy z soi, które będą bazować na konkretnych produktach. Wybierając się na zakupy warto poszukać oleju sojowego, który sprawdza się doskonale jako dodatek, nie tylko do sałatek. Tofu otrzymywany z mleka sojowego, choć ma specyficzny smak, w sałatkach, deserach, ale i obiadach, także potrafi wyśmienicie smakować.

Można postawić na kiełki soi, sos sojowy, mąkę sojową czy mleko sojowe. Możliwości jest naprawdę wiele, a i liczba przepisów sprawia, że każdy ma szansę zasmakować w sojowych przysmakach i przekonać się do nich.

Jeśli zależy nam na cennych substancjach odżywczych, białku pochodzenia roślinnego, ale i urozmaiceniu swoich dań, potrawy z soi zdecydowanie spełnią nasze oczekiwania.

Ocena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge