W dobie, kiedy coraz częściej mówi się o zdrowym odżywianiu, więcej osób zwraca uwagę na to, jakie produkty  spożywcze wybiera. Na stałe do naszego menu wszedł olej z lnu, a dokładniej z jego nasion, czyli z siemienia lnianego. To cenny składnik diety, który zawiera wiele wartościowych związków. Warto tu wymienić jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Jakie mają zalety?

Ponieważ coraz częściej mówi się o tym, że tłuszcze zwierzęce warto zastępować tłuszczami roślinnymi, to pewnie nie jest to dla nikogo żadna nowość. Zdarza się jednak, że nie jesteśmy pewni, który produkt spośród wielu dostępnych w sklepie należy wybrać. Warto wtedy pamiętać, że bardzo wartościowy i cenny z uwagi na swój skład jest olej lniany.

Olej z lnu – cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych

Jedną z licznych zalet tego oleju jest to, że stanowi on cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. W jego składzie znajdziemy między innymi kwas: alfa-linolenowy (omega-3), linolowy (omega-6), oleinowy (omega-9) oraz arachidonowy. Te związki są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, dlatego określa się je jako niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Istotne jest to, że są kwasami egzogennymi, czyli takimi, które nie mogą być syntetyzowane w organizmie i muszą być dostarczane z zewnątrz. Stanowią niezbędny element diety człowieka, ponieważ przez organizm są wykorzystywane w ważnych przemianach biochemicznych, w tym do syntezy prostaglandyn. Z uwagi na ich rolę w organizmie określane są również jako grupa witamin F.

To właśnie dzięki zawartym w nim nienasyconym kwasom tłuszczowym olej z lnu pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu, przez co wspiera zdrowie układu sercowo naczyniowego. Zmniejsza też ryzyko wystąpienia nadciśnienia i wpływa korzystnie na odporność organizmu.

Olej z lnu i jego skład

Spożywanie oleju lnianego jest istotne nie tylko ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jest on też źródłem innych, ważnych dla ludzkiego organizmu związków, w tym tokeferolu, czyli witaminy E. Tokeferol bywa określany jako witamina młodości, ponieważ wykazuje właściwości antyoksydacyjne, przez co poprawia kondycję skóry i wpływa korzystnie na jej wygląd. Olej z lnu powinny spożywać między innymi te osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Zawarta w nim witamina E pomaga zachować elastyczność skóry, co ma istotne znaczenie w procesie odchudzania. Olej z lnu zawiera też roślinne sterole, które podobnie jak inne występujące w nim związki, pomagają w utrzymaniu w organizmie cholesterolu na prawidłowym poziomie.

Przechowywanie i kupowanie oleju lnianego

Dzięki coraz większej świadomości konsumentów olej z lnu zaczyna coraz częściej pojawiać się w ich diecie. Jednak nie wszyscy wiedzą jeszcze, na co zwracać uwagę przy jego zakupie. Przede wszystkim warto pamiętać, że olej lniany jest bardzo nietrwały. Wynika to z dużej zawartości kwasów omega 3, a więc tych, które są dla nas bardzo cenne.

Decydując się na zakup tego produktu, warto wybierać olej tłoczony na zimno i sprzedawany w ciemnej butelce. Jego ekspozycja na światło sprawia, że zawarte w nim substancje stracą swoje właściwości. Dlatego ważne jest również to, w jakiś sposób przechowujemy go w domu. Najlepiej nadaj się do tego ciemne i chłodne miejsce.

Warto zwracać uwagę również na to, by olej był niefiltrowany i nierafinowany, dzięki czemu będzie zawierał więcej bioaktywnych składników. Ze względu na krótką trwałość nie przechowujemy go długo. Olej z lnu najlepiej spożyć w ciągu 3 do 4 tygodni od daty zakupu.

Ocena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge